VELKÁ MORAVA - VELKÁ ÚČAST ZÁVODNÍKŮ

22.04.2012 07:55

OLEJNÍČEK NEJLEPŠÍ

38.ročník - 450 startujících

228 v dětských kategoriích a 222 v hlavním závodě na 10 km.

Další běžecký svátek, velká účast jak v dětských kateg., tak i v hlavním závodě.

Vyšlo počasí, nezklamal ani tradiční mikulčický vítr. Závod neměl jasného favorita a všem bylo jasné, že traťový rekord nebude překonán. Od startu se do čela dostala trojice brněnských běžců (Olejníček a bratři Kučerové) a jen se čekalo jak to dopadne ve finiši. Lukáš Olejníček nedal bratrům Kučerovým šanci a během týdne vyhrál druhý závod MSBP. V ženách se po mateřských povinostech dostává do formy Irena Pospíšilová ( za svobodna Petříková), vyhrála časem 38:49, druhá byla nestárnoucí Ivana Martincová 41:13 a třetí Kateřina Doubková měla čas 41:15.

V sobotu pokračuje MSBP dalším závodem a tím bude ,, BÚRANSKÁ 10 ,, v Borském Mikuláši.

O vítězi osmatřicátého ročníku populárního závodu Velké Morava musel rozhodnout až finiš. V závěrečných metrech měl navrch Lukáš Olejníček, který porazil brněnského kolegu Martina Kučeru o čtyři vteřiny. Olejníček zvládl desetikilometrovou trať uběhnout za 31:23 minuty.

„S Martinem jsme tréninkoví partneři. Minimálně pět let spolu každý den trénujeme. Jelikož se moc dobře známe, věděl jsem, že to bude těžký souboj. Martin je na desetikilometrové a delší závody lepší než já. Já jsem spíše středotraťař,“ uvedl v cíli Olejníček.

Ten se držel na čele závodu od třetího až do osmého kilometru. „Martin mě potom ve vedení vystřídal. Třikrát nastoupil, já jsem se ho ale udržel. Navíc po posledním nástupu, asi tři sta metrů před cílem, jsem věděl, že vyhraji,“ pronesl Olejníček.

Mladý běžec se v Mikulčicích představil teprve podruhé. „Když jsem tu naposledy běžel, tak tu řádila vichřice, padaly kroupy, byl uragán. Málem jsme se nevrátili do cíle. Oproti tomu to byla letos nádhera. Nevadil mi ani silný vítr,“ řekl Olejníček.

O poznání smutnější byl v cíli Martin Kučera. Závodník VSK Univerzita Brno dlouho bojoval v Mikulčicích o další vítězství, nakonec v závěrečném finiši nestačil na kamaráda Olejníčka. „Mrzí mě to. Hattrick byl můj cíl. Ale aspoň že mě porazil Lukáš a ne někdo cizí,“ hledal po závodě pozitiva Kučera.

Pro něj to byl první letošní závod. „Tři týdny jsem netrénoval. Měl jsem problémy s achilovkou, trápil mě zánět,“ uvedl Kučera, který si pochvaloval stejně jako Olejníček i podmínky. „Bylo to asi nejlepší počasí, které jsem v Mikulčicích zažil. Sice foukalo, ale to je tady pokaždé,“ řekl.

Spokojenější z bratrů Kučerových byl mladší Lukáš, který si pohlídal třetí příčku. "Po zranění jsem toho moc nenatrénoval, tak mě výsledek docela mile překvapil,“ pronesl Lukáš Kučera.

Čtvrtý doběhl Tomáš Blaha. Kroměřížský vytrvalec nezachytil začátek, a pak jen těžko doháněl obří ztrátu. "Kluci se do toho pustili moc rychle. První kilometr jsem měl hluboko pod tři minuty. To jsem si nemohl dovolit,“ okomentoval průběh závodu Tomáš Blaha. „Chtěl jsem to zkusit až po obrátce, ale proti větru už jsem neměl žádnou šanci,“ doplnil.V ženách se po mateřských povinnostech dostává do formy Irena Pospíšilová. Zatímco před týdnem ve Vacenovicích nestačila vyškovská běžkyně na hodonínskou dorostenku Terezu Korvasovou, v sobotu v Mikulčicích jasně kralovala. Druhá byla nestárnoucí Ivana Martincová a třetí doběhla Kateřina Doubková.

„Potřebovala jsem si ověřit, jak na to jsem. Zdejší trať je poměrně rychlá, a tak jsem zkusila běžet naplno a konečně už to vypadá dobře. Doufám, že se budu dál zlepšovat stejně rychle jako dosud,“ pronesla Pospíšilová, která vyhrála Velkou Moravu potřetí během čtyř let. "Nejtěžší byl letošní závod. protože se do toho po narození dcery teprve dostávám,“ řekla Pospíšilová.

Zdravotní problémy trápily Ivanu Martincovou.„Po půlmaratonu v Pardubicích mě bolela noha,“ postěžovala si zkušená běžkyně. "Proto jsem si nemohla dovolit jít od začátku nějak moc rychle, ale po obrátce jsem se rozběhla, a pak se mi podařilo předběhnout v posledních metrech i Katku Doubkovou,“ uvedla Martincová.

Nejlepší žena nad pětatřicet let běžela v sobotu první desítku. „Nevěděla jsem, co od sebe mohu očekávat. Docela mě překvapilo, jak to šlo dobře. Nebýt toho, že jsem se v předposledním kilometru proti větru, když jsem už běžela sama, dost ztuhla, určitě by to bylo ještě lepší. Ale po letošní promaroděné zimě to už zase vypadá celkem dobře, takže věřím, že se zase rychle dostanu pod čtyřicet minut,“ pronesla.

Osmatřicátého ročníku Velké Moravy se zúčastnilo 450 startujících. „228 v dětských kategoriích a 222 v hlavním závodě na deset kilometrů,“ hlásil sekretář AK Mikulčice Jan Bělohoubek.

Na startu nechyběl ani Vladimír Varmuža. Hodonínský veterán startoval v Mikulčicích už po jednatřicáté. „Jsem spokojený. Běželo se mi opravdu výborně,“ řekl Varmuža. Ten ovšem skončil v mužské kategorii nad šedesát let až druhý. Známého okresního vytrvalce porazil Svatopluk Kudlička z Vyškova.

Pořadatelé byli letos nadmíru spokojení s účastí i počasím. „Vyšlo nám úplně všechno,“ usmíval se Bělohoubek. Tomu udělali velkou radost žáci Jakub Škojec s Dominikem Bartoníkem, kteří získali v domácím prostředí medaili.

Putovní pohár pro Nejlepšího Mikulčana obdržel Jiří Hubačka. Ten doběhl v absolutním pořadí na pětapadesátém místě. Nejen Hubačkovi tleskali i bývalí slavní sportovci. Do Mikulčic zavítali předseda českého klubu olympioniků Oldřich Svojanovský, atletka Dana Zátopková, sportovní gymnastka Věra Čáslavská, diskař Imrich Bugár, házenkář Ivan Satrapa, veslař Pavel Svojanovský, zápasník Karel Engel, kanonista Jiří Čtvrtečka a hokejista František Pospíšil.

Běžce zase doprovázel na vysokém kole Josef Zimovčák. „Sportovci vtipkovali, že za chvilku bude mít Olympijský výbor v MIkulčicích schůzi,“ smál se Bělohoubek.