Opět větrné Mikulčice

10.04.2017 06:31
 

Možná jsem tady byla naposledy, přiznává legendární oštěpařka Zátopková

Mikulčice – Loni v září utrpěla zlomeninu krčku, ale ani vážné zranění nohy neodradilo Danu Zátopkovou od účasti na Velké Moravě. Legendární oštěpařka obdivuhodně překonala zdravotní problémy a po náročné operaci už je fit. Olympijská vítězka z Helsinek opět po roce dorazila do Mikulčic, kde v sobotu před obědem odstartovala hlavní běh na deset kilometrů.

Legendární oštěpařka Dana Zátopková, která v září oslaví 95 let, v sobotu odstartovala hlavní závod běhu Velká Morava v Mikulčicích.

„Velmi jsme se divili, že k nám přijela. Moc si toho všichni považujeme. Je to pro nás velká čest. Bez ní si nedokážeme běh ani představit,“ uvedla ředitelka závodu Velká Morava Magda Hubačková.

Elán a výdrž by rodačce z Vacenovic mohli závidět i mnozí o desítky let mladší lidé. Stále čipernou legendu českého sportu, která srší energií, v Mikulčicích pozdravila spousta amatérských běžců. Řada z nich využila vzácného setkání ke společné fotografii. „V Mikulčicích se letos koná třiačtyřicátý ročník, jsem ráda, že znovu u toho mohu být,“ říká Dana Zátopková.

Na jih Moravy, odkud pochází a kde má rodinu a spoustu známých, se ráda vrací. „Narodila jsem se tady, takže se počítám se mezi ty větší Moraváky,“ tvrdí s úsměvem.

I když olympijskou vítězku náročná cesta z Prahy na druhý konec republiky unavuje, pozvání do Mikulčic znovu neodmítla. „Dlouho jsem neváhala, takže jsem se sem nějak dobelhala, přiblížila,“ uvedla Zátopková.

Do známého kraje se vždycky těší. Další návštěvu Hodonínska ale neplánuje. „Možná je to ale naposledy, co jsem tady,“ přiznává Zátopková, která 19. září oslaví neuvěřitelné pětadevadesáté narozeniny. „Už mám vzácný věk,“ ví bývalá oštěpařka.

Společně se Zátopkovou se v Mikulčicích opět po roce objevili další bývalí reprezentanti a známé osobnosti. Velkou Moravu svojí přítomností podpořili také předseda Českého klubu olympioniků Oldřich Svojanovský, zápasník Karel Engel, hokejisté Josef Horešovský a František Pospíšil, házenkář Ivan Satrapa, cyklista Karel Kaňka nebo veslař Pavel Svojanovský.

Delegace členů Českého klubu olympioniků na Hodonínsko poprvé zavítala v roce 2004, od té doby bývalí špičkoví závodníci a reprezentanti jezdí do Mikulčic pravidelně. „Největší zásluhu na tom má paní Alena Kotásková, rozená Ingrová. Do Mikulčic se přivdala z Vacenovic odkud pochází také Dana Zátopková, která u nás dostala pracovní přezdívku tetička,“ usmívá se dlouholetý mikulčický atletický funkcionář a statistik Jan Bělohoubek.

Běžecký nadšenec upozorňuje, že do Mikulčic v minulosti dorazilo hned čtrnáct sportovních celebrit. Mezi nimi kromě Zátopkové byla třeba legendární gymnastka Věra Čáslavská, diskař Imrich Bugár, cyklista Jiří Daler, hokejista Bohumil Prošek nebo rychlostní kanoista Jiří Čtvrtečka. „Někteří se tady ukázali pouze jednou, jiní k nám ale jezdí pravidelně,“ dodává Bělohoubek.

V Mikulčicích se po dvou letech radoval Lukáš Kučera, Kákona skončil třetí

Mikulčice – Dramatický finiš dvou tréninkových partnerů z AK Hodonín zpestřil sobotní závod v Mikulčicích. V pikantním souboji o bronz byl nakonec úspěšnější David Kákona, který uhájil náskok před oddílovým kolegou Martinem Rebendou a podruhé v letošním ročníku Moravsko-slovenského běžeckého poháru se probojoval na stupně vítězů.

Populární silniční závod Velká Morava si podmanil Lukáš Kučera. Zkušený brněnský vytrvalec zvládl náročnou desetikilometrovou trať za 31:58 minuty a v obci na Hodonínsku navázal na svůj triumf z roku 2015, když zvítězil v ještě lepším čase 31:27. „Jsem spokojený. Nevěděl jsem, kdo tady bude, a jak se budu cítit. Z hodně známých jmen tady ale nikdo nebyl, tak jsem si říkal, že by to mělo jít, což se potvrdilo," uvedl v cíli Lukáš Kučera.

Pro člena Univerzity Brno byl sobotní podnik teprve druhým letošním závodem. Zatímco na konci února na Rohálovské desítce v Prusinovicích skončil Kučera až šestý, na jihu Moravy nenašel přemožitele a zaslouženě si připsal další úspěch v kariéře.

Pětatřicetiletý závodník se v obci na Hodonínsku vypořádal nejen se soupeři, ale také nepříjemným větrem. Rozhodující chvíle přišla asi tři sta metrů před otočkou na vykopávkách, kde urval i posledního soupeře a zbytek závodu si hlídal vybudovaný náskok.

Druhou příčku při své premiéře na Velké Moravě obsadil Tomáš Navrátil z Kroměříže. „Jsem velmi spokojený. Snažil jsem se držet Kučery dokud to šlo. Pak jsem bojoval proti větru. A i když mladí kluci stahovali náskok, druhé místo jsem udržel," uvedl Navrátil.

Ten startoval v Mikulčicích vůbec poprvé. „Dá se tady běžet rychle, ale silný vítr nás trochu zpomalil. Trať je každopádně pěkná," říká Navrátil.

Třetí byl David Kákona, který v dramatickém finiši uhájil náskok před dotírajícím parťákem Martinem Rebendou. „Byl to boj až do konce," přiznal svěřenec trenéra Antonína Slezáka.

Velkým překvapením byl právě výkon Martina Rebendy. Osmnáctiletá naděje porazila hned několika favoritů a v závěru pomýšlela na senzační bronz. Na kamaráda Kákonu rodákovi z Dolních Bojanovic scházelo pouhých dvacet metrů. „Byl jsem docela překvapený. Konkurence byla velká, takže jsem si nebyl jistý, jak to dopadne. Za čtvrté místo jsem rád, závěrečný souboj mě docela namotivoval," prohlásil Rebenda.

Ženám kralovala suverénní Irena Pospíšilová. Drnovická běžkyně zvládla deset kilometrů za 38:35 minuty, na Hodonínsku neměla konkurenci. „Jsem spokojená s výsledkem i časem. Začátek až po obrátku byl dobrý. Cestou zpátky ale foukal silný protivítr. Naštěstí letos jsem měla štěstí, že jsem běžela schovaná za nějakým chlapem," uvedla Pospíšilová, která soupeřky neřešila a po celou dobu si pouze hlídala vlastní tempo.

„Abych to nepřepálila a vydržela až do finiše," vysvětluje Pospíšilová.

„Pravidelně jsem se dívala na hodinky, abych kilometr nešla přes čtyři minuty, což se mi povedlo," těší Pospíšilovou.

Velká Morava patří k jejím nejoblíbenějším závodům. „Mikulčická trať mi sedí. Hlavně ta rodina je pro mě ideální," potvrzuje známá běžkyně.

Celkově druhá skončila Slovenka Erika Farkašová, která kralovala veteránkám nad pětatřicet let. Třetí byla nadějná žákyně Zuzana Švejdová z Borského Svätého Juru. Mezi ženami nad pětačtyřicet let se radovala Ivana Martincová.

Třiačtyřicátý ročník Velké Moravy celkem absolvovalo 550 mužů, žen a dětí. Na start hlavního desetikilometrového závodu se postavilo 243 běžeckých nadšenců, v mládežnických kategorií se představilo 307 chlapců a dívek. Nejstarším účastníkem byl Květoslav Hána. Známý veselský vytrvalec v úterý 11. dubna oslaví osmdesáté narozeniny. „Letošní ročník nám vyšel skvěle. Hlavně jsme rádi, že vydrželo počasí a nepršelo. Sice mohlo být větší teplo, ale s účastí i výkony závodníků jsme spokojení. Dětí bylo mnohem víc než loni," uvedla ředitelka závodu Magda Hubačková.

Součástí běhu je také tradiční výstava vín nebo návštěva Slovanského hradiště. Již v úterý se na mikulčickém hřišti uskutečnila Malá Morava. Závodu, který je určen dětem z mateřské a základní školy, se zúčastnilo 166 chlapců a dívek.

Autor: Libor Kopl

hodoninsky.denik.cz/ostatni_region/mozna-jsem-tady-byla-naposledy-priznava-legendarni-osteparka-zatopkova-20170408.html
Zdroj: https://hodoninsky.denik.cz/ostatni_region/mozna-jsem-tady-byla-naposledy-priznava-legendarni-osteparka-zatopkova-20170408.html

Legendární oštěpařka Dana Zátopková, která v září oslaví 95 let, v sobotu odstartovala hlavní závod běhu Velká Morava v Mikulčicích.Legendární oštěpařka Dana Zátopková, která v září oslaví 95 let, v sobotu odstartovala hlavní závod běhu Velká Morava v Mikulčicích.